Google bedriftsprofil er en måte for din bedrift å bli mer synlig for folk i nærheten av din bedrift. Den er gratis å bruke, og gjør det mulig for folk å raskt finne informasjon om bedriften din.
Du har mest sannsynlig sett dette før uten at du har helt vært klar over det. Når du gjør et søk på Google om en bedrift, så vil det mest sannsynlig dukke opp et kort på høyre side som viser deg informasjon om bedriften, nemlig nettside, telefonknapp og åpningstider.
Det er store fordeler med å bruke Google bedriftsprofil. Det at det er gratis, hjelper veldig på. Samtidig er det slik at mange kunder ønsker å bruke lokale bedrifter når de skal kjøpe produkter og tjenester, og det er derfor positivt hvis de kan finne deg. Du gjør bedriften din mer synlig på nett, som kan potensielt øke omsetningen din.
Ved å ha en Google bedriftsprofil vil du også ha mulighet til å vite mer om hvordan kundene finner deg på Google, hva de søker på, hvor mange som finner deg på Google Maps og hvor mange som finner deg i Google søk. Du vil også motta en rapport hver måned om hvor mange som fant deg via Google min bedrift, som kan være motiverende.
Det er veldig enkelt å lage en Google bedriftsprofil, men før du begynner med å lage en profil, så er det lurt å sjekke om du eier en fra før av. Noen ganger lager man en profil og glemmer at man har gjort det, i andre tilfeller er det noen andre som har laget for deg. Kanskje du til og med har overtatt en bedrift og den tidligere bedriften har lagd en.
Det første du da bør gjøre er å google din egen bedrift og se om du dukker opp på høyre side. Det er her en lenke hvor det står «eier du denne bedriften?». Her kan du trykke og sende inn en forespørsel om å ta over bedriftsprofilen. Den som står som administrator på godkjenne det for at du kan ta over.
Meldingen lyder som følger:
En annen person administrerer denne bedriftsprofilen
Test administreres per nå av ola@test.no
Hvis denne e-postadressen tilhører deg, kan du bytte til denne kontoen, eller du kan bruke veiledningen for kontogjenoppretting hvis du ikke lenger har tilgang til den e-postadressen.
Du kan også fortsette å be den nåværende administratoren for denne bedriften på Google om å få tilgang.
Det er her en knapp du kan trykke for å be om tilgang, og det vil da bli sendt en forespørsel.
Dersom du er helt sikker på at du ikke har en Google bedriftsprofil, så kan du lage den. Du kan enten gjøre det ved å trykke på denne lenken, eller du kan rett og slett google «google bedriftsprofil» eller «google min bedrift».
Her får du spørsmål om bedriften din som du må fylle ut. Her legger du inn informasjon om bedriften, åpningstider, telefonnummer, nettside og tjenester. Det er også lurt å legge ut bilder fra bedriften og tjenestene du tilbyr slik at folk får et helhetlig innblikk i bedriften din. Etter du har lagt inn informasjon, får du tilsendt en kode via brev som du må skrive inn for å verifisere at det er du som eier bedriften. De sender det da til den addressen du oppgir som bedriftsadresse. Er dette din hjemmeadresse, så vil du motta brev til din private adresse.
Husk også å legge til flere epostadresser for gjennoppretting, i tilfelle du minster tilgangen på den ene google kontoen din. Da har du alltids en backup.
Hvis det er slik at du ønsker å la noen andre gjøre dette for deg, så er det helt greit. Vi forstår at du heller har lyst å bruke tiden din på andre ting i bedriften! Si gjerne ifra til oss dersom du ønsker at vi skal hjelpe deg med det. Ta gjerne kontakt her.