Først og fremst er det å ha en nettside profesjonelt. Det å ha en nettside viser også at man har lagt vekt på hvordan bedriften skal framstå foran kunder. Man viser at man er strukturert, ordentlig og har gode framtidsvisjoner. For mange bedrifter kan det å ha en nettside også vise at man er moderne, er med på teknologiens utvikling og ikke henger etter.
Dersom man kun møter på bedriften gjennom Proff eller Facebook når man søker opp navnet på en bedrift, er ikke dette like imponerende for kunder. Det viser at man ikke investerer i bedriften sin, slik at kundene lett kan nå tak i deg. I tillegg er det en risikofaktor med å ha opplysningene gjennom sider slik som Facebook og Proff, da disse nettsidene kan fort legges ned uten at du rår over informasjonen som står her. Ved å ha en egen nettside, er det kun du som bestemmer om informasjonen som er der skal stå eller ikke.
Ta gjerne også en titt på hvorfor Wix og Squarespace ikke alltid er det rette valget når det gjelder eieforhold av innhold.
En nettside trenger ikke å være avansert, for det viktigste for kundene er å ha en oversiktlig side hvor man kan få de nødvendige opplysningene man trenger. Dette er da en side hvor man får mulighet til å finne navn, telefonnummer og/eller epost. Dette er også en måte å vite at opplysningene også stemmer. Mange ønsker også å legge til et kontaktskjema, og her anbefaler jeg å ha et kontaktskjema i tillegg til annen kontaktmetode. Dette er fordi det ikke er alle kunder som foretrekker kontaktskjema. I tillegg kan det oppstå problemer med kontaktskjema, som kan gjøre at meldingene ikke kommer gjennom. Det er da mye bedre med direkte kanaler, slik at du er sikker på at du ikke mister kunder.
Det er også viktig at man har tydelige kontaktmetoder på alle sidene til en nettside, slik at kundene slipper å navigere seg rundt. Det første kunden skal se, er kontaktopplysninger for å nå deg. Som oftest er det ønskelig med en knapp til et telefonnummer eller en epost. Dersom man kun har én side hvor all informasjon er inkludert i seksjoner nedover siden, som er greit å ha i begynnelsen, er det viktig at kontaktmetodene gjentar seg nedover siden, slik at kundene slipper å lete seg fram til telefonnummer og/eller epost med å scrolle helt opp eller helt ned.
Dersom man har kunder som ønsker å investere/bruke penger i din bedrift, er det oftest slik at de ønsker å motta mer informasjon om bedriften og dens tjenester før man bruker penger. Dersom man for eksempel skal besøke en kiropraktor, er det vanlig å gå inn på nettsiden for å finne noe ut om dens ansatte, kiropraktormetoder, priser og booking. Man ønsker rett og slett å innhente mer informasjon slik at man skal få tillit til bedriften. Her er det derfor viktig å ha med informasjon om dens ansatte, og gjerne en side for hver tjeneste man tilbyr. Dette er for å tydeliggjøre hva det er bedriften tilbyr, og for å unngå å forvirre kundene. Blir kundene usikre av å lese hva bedriften tilbyr, vil de heller ikke kontakte deg.
Man skulle gjerne tro at man burde slå alle tjenester sammen under en side, slik at kunden slipper å klikke seg gjennom mange sider for å finne fram til målet, men her er det også viktig å tenke på Google og dens søkemotor. Dersom man lager en underside for hver tjeneste, så søkemotoroptimaliserer man nettsiden. Det vil derfor være enklere å få treff på tjenestene til din bedrift på Google når man vier en side til hver tjeneste. Det blir da lettere for Google å filtrere ut det som er relevant for kunden når den søker på Google. Oftest er det jo slik at man søker etter en tjeneste, og ikke flere. Ta gjerne en titt på informasjonen under vår søkemotoroptimaliseringstjeneste, SEO, men også vårt innlegg om digital markedsføring i sosiale medier
En nettside gir ofte et personlig preg på bedriften. Det blir da lettere å få tillit til bedriften, ved at man sympatiserer eller kjenner seg igjen i bedriften og dens ansatte. Det er derfor viktig å ha en nettside hvor man kan legge ut litt informasjon om ansatte og hvorfor de jobber med det de gjør. I tillegg kan farger, logo og grafisk design være med å gi den rette sinnstemningen før en kunde investerer i bedriften. Får man en «good feeling» av å være innpå nettsiden, blir man automatisk mer nysgjerrig av hva nettsiden inneholder og klientene vil derfor lete seg mer fram på siden. De vil derfor være på nettsiden lengre, og dette øker også da sjansen for at de tar det store steget med å kontakte deg.
Dersom du nettopp har startet et AS eller et ENK, så vurder på det sterkeste å skaffe deg en nettside. Som tidligere nevnt, trenger ikke denne å starte med å være perfekt og avansert. Start i det små, og bygg gjerne videre på nettsiden. Som nevnt under våre tjenester, seksjon Nettside det viktig å oppdatere nettsiden jevnlig.
Dersom du er klar for å ta det store steget med å skaffe deg en nettside, så ta gjerne kontakt med oss for å få et prisestimat. Vi vil ta hensyn til alt det ovennevnte, slik at din nettside bidrar til gode kundeopplevelser og dermed øker din sannsynlighet for salg.