Mange bedrifter tenker at når de har en nettside, så vil potensielle kunder kunne finne de. Men slik at det dessverre ikke, iallefall ikke tilfeldig. Bare fordi man har laget en nettside så vil ikke nødvendigvis Google la deg havne på første side eller topp 3. Her er det viktig å lage en slagplan med konkrete mål, og gjennomføre tiltak for å nå disse målene.
For å få nettsiden din til å være synlig på Google for dine kunder er det viktig å optimalisere nettsiden din. Det er derfor det heter SEO, eller søkemotoroptimalisering. Våre studenter får et godt innblikk i SEO gjennom sine studier. Vi bruker kun lovlige metoder for å optimalisere for Google og Bing, for vi vet at Google straffer de som bruker ulovlige og skitne metoder for å havne øverst.
Når man ønsker å havne på første siden av Google søk, ønsker man gjerne å komme dit naturlig.
Dette kaller vi organiske resultater. Det er på denne måten man kan fortsette å være der over
lengre tid. Google Ads er noe annet en søkeoptimalisering hvor man betaler for å havne på
toppen. Med en gang man slutter å betale, mister man plassen sin. Dersom man ikke har fokusert
på organiske resultater fram til da, vil man havne langt nede på søkelistene igjen. Det er også
mange kunder som
ikke vil trykke på Google Ads og derfor scroller lengre ned for å finne passende resultater.
Dersom du ønsker å være en av de som da er på topp, må du gjøre en del tiltak. Dette er noe vi
kan hjelpe deg med.
Før du kommer igang med SEO, er det viktig å vite at du får ikke ønskede resultater på dagen. Det
tar tid å krype oppover søkeresultatene. Det er derfor viktig å vite at det tar minst 3 måneder
før man begynner å se endringer, og det er derfor viktig å smøre seg med tålmodighet.
Mye av det vi gjør for å optimalisere avhenger av nåværende tilstand til nettsiden din. Men det er en del vi likevel gjennomfører for å kartlegge status. Det vi innledende gjør er vi:
Det vil alltid være kjappe metoder for å endre nettsidehastighet og SEO score, men dette hjelper
ikke å få seg til topps. For å kunne komme til topps er det viktig å publisere jevnlig relevant
innhold som er leservennlig. I tillegg er det viktig å oppdatere nettsiden jevnlig. Disse to går
hånd i hånd for å kunne krype oppover listene. Dette er fordi Google er opptatt av å vise
relevant informasjon for kundene fra nettsider som er aktive.
Dersom du ikke har tid til å publisere relevant innhold jevnlig er det mulig å hyrte inn
våre studenter som tekstforfattere. Du vil da få tekster skrevet som er relevante for din
bedrift, som inkluderer viktige søkeord og er optimalisert for det Google søker etter på Google.