Apputvikling er en prosess der man utvikler programvare for mobile enheter som smarttelefoner eller nettbrett. Denne programvaren kalles en "app" og kan utføre en rekke forskjellige funksjoner, fra spill, til produktivitetsverktøy, og til sosiale medier.
Å utvikle en app kan ta en del tid, og man må derfor sette av god tid for å få lansert prosjektet. Det anbefales å sette vekk arbeidet til noen som har erfaring med å utvikle apper, slik som oss, slik at man unngår å gjøre store feil som kunne ha vært unngått. Likevel er det mulig å lage apper selv også, da det finnes mange gode tutorials på dette på Youtube. Det viktigste er her å undersøke hvilket kodespråk man ønsker å bruke, og så finne tutorials på dette på Youtube.
Det finnes mange forskjellige språk som apper kan utvikles i. De mest populære er Swift og Kotlin som fokuserer på å lage rene apper til iOS og Android, men så finnes det også andre språk som har blitt mer og mer populær etter hvert, slik som Flutter. Flutter er et genialt kodespråk fordi det fokuserer på å lage apper samtidig for iOS og Android. Her kan du teknisk sett lage apper for mobil, ipad og en nettside for datamaskiner. Du kan også utvikle programvare i Flutter. Så du får rett og slett 4 - 1 om man ønsker. Dette reduserer antall personer som skal jobbe på teamet betraktelig. En annen konkurrent av Flutter er React Native. React Native er det samme som Flutter, ment å være for "cross-platform" development. Likevel er det ikke like raskt og enkelt som Flutter, ifølge enkelte. Undertegnede har kun erfaring med Flutter, så det er vanskelig å gjøre seg opp en god mening om dette språket. Likevel har det mange likhetstrekk med React, så for de som ikke har drevet med en del apputvikling og skal starte på nytt, så er kanskje React Native språket å gå for.
Det det minimum koster å lage en app er 50 000 kr eks mva. Men det er mange apper som koster mer enn dette, avhengig av hvilke plattformer man skal utvikle for og hvor mange som er på utviklingsteamet. Jo flere funksjonaliteter, jo dyrere blir det. Jo flere på teamet, jo dyrere kan det også bli. Men alt avhenger da av hva som skal utvikles. Her er det lureste å fortelle i korte trekk (kule punkter) hva som skal inkluderes, og så få et pristilbud tilbake. Husk å inkludere så mange kulepunkter som overhode mulig, slik at utviklerne kan få et helhetlig perspektiv på prosjektet.
Det spørs hvor mange som er på teamet og hva som skal gjøres. Sett minimum av 3 måneder, men gjerne mer også. Noen apper kan ta opptil et år å gjennomføre. Dette avhenger også av funksjonalitet og hvilke språk som brukes.
Ta gjerne kontakt med oss for å få et prisestimat for din app. Vi har laget flere apper tidligere, deriblant Trenger, Vimscore og Northman Barbell.