Exuma

Digital markedsføring på sosiale medier

Vi omgir oss av sosiale medier døgnet rundt. Det er stort sett der folk henger når de har et ledig øyeblikk, enten det er Facebook, Instagram, Tik Tok, Pinterest, Twitter eller Linkedin. Det oppstår flere og flere plattformer som prøver å konkurrere mot gigantene. Noen tar av, mens andre havner i skyggen. Likevel prøver de alle det samme; nemlig å nå ut til folk. Dette er noe som enhver bedrift burde prøve på også.

Markedsføring

Å markedsføre seg på sosiale medier trenger ikke nødvendigvis å gi avkastning i det korte løp, men det kan bety mye i det lange løp. Digital markedsføring er derfor en investering i bedriften. Her må det lages nye innlegg konsekvent over lengre tid før man gjerne høster fruktene av arbeidet. Det er ikke nok å publisere kun én artikkel og forvente at man får hundrevis av nye tilhengere.

Hva er målet med markedsføring?

Målet med å markedsføre seg på nett er å nå folk der de er, og få de til å komme til deg. Dette gjøres ved å publisere interessante og relevante artikler og innlegg som engasjerer. Her er det viktig å vite hvem målgruppen din er, og hvem det er du ønsker å ha som kunder. Ved å publisere relevante artikler og innlegg kan du også få kundene til å bli delaktige, ved å stille de spørsmål, ved å be de om å svare på noe, eller ved å få de til å reagere. På den måten kan du få tilbakemeldinger på hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Vær litt frampå

Sosiale medier er også et fint sted å finne ut hva det er folk lurer på. Ved å lese postene deres kan du finne ut hva de er interesserte i, og deretter finne måter å nå tilbake til de på. Via sosiale medier avslører folk veldig mye av det de er engasjerte i, og som de liker. Ved å leke litt detektiv, kan man finne triggerpunktene.

Ha bedriftens kjennemerke i tankene

Når man publiserer på sosiale medier, så er det viktig å ha kjennemerket til bedriften i tankene. Her er det snakk om hvordan man skal formulere seg og hvordan tonen i innleggene skal være, men det er også viktig å tenke litt på hva slags grafisk design man skal bruke, slik som farger, fonter, logo og bilder/illustrasjoner.

Publisere kontinuerlig

Å publisere kontinuerlig er viktig. Det er derfor viktig å ikke begynne å stresse med hva man skal publisere og når man skal publisere. Lag gjerne en liste med forslag til poster du kan publisere, og begynn å lag disse. Når du har ca 5 – 10 poster, så publiserer du de i et jevnt løp. Dersom du publiserer 1 i uken, vil du da være 5 til 10 uker i forkant før du må publisere neste gang. Fordelen med sosiale medier er at de også lar deg forhåndsplanlegge når du skal publisere noe. Dersom du planlegger hvilken post du skal publisere når, kan du til og med oppnå å få en rød tråd i postene dine.

Flere forskjellige plattformer

Det er flere plattformer man kan markedsføre seg på. Hovedplattformene er Facebook, Instagram og Linkedin, men flere og flere prøver seg også på TikTok og Pinterest. Det du først og fremst bør tenke på er: Hvor er kundene mine? Hvor henger de? Dersom du har en tømrerbedrift og dine klienter ikke henger på TikTok, så er det ingen vits i å bruke tid på å markedsføre seg her. Det er derfor viktig å gjøre kartlegginger og undersøkelser for å finne ut hvor de fleste holder til. På denne måten er du mest mulig effektiv med tiden din, samtidig som du når flest mulig kunder.

Dersom du velger flere forskjellige plattformer å poste på, så er det viktig å vite at du må tilpasse innholdet til hvilken plattform du er på. Dette er først og fremst fordi du ønsker at folk skal følge deg på flere kanaler. De som har Instagram har også Facebook, og du vil gjerne at de skal følge deg begge stedene. Dersom du da publiserer det samme på Facebook som på Instagram, er det ingen grunn til å følge deg begge steder. Variér derfor innholdet, slik at du får med deg din potensielle kundebase over til andre medier.

Hvilke plattformer skal jeg velge?

Å publisere kontinuerlig er viktig. Det er derfor viktig å ikke begynne å stresse med hva man skal publisere og når man skal publisere. Lag gjerne en liste med forslag til poster du kan publisere, og begynn å lag disse. Når du har ca 5 – 10 poster, så publiserer du de i et jevnt løp. Dersom du publiserer 1 i uken, vil du da være 5 til 10 uker i forkant før du må publisere neste gang. Fordelen med sosiale medier er at de også lar deg forhåndsplanlegge når du skal publisere noe. Dersom du planlegger hvilken post du skal publisere når, kan du til og med oppnå å få en rød tråd i postene dine.

Facebook

Facebook er ansett å være en plattform for alle, hvor folk i alle aldersgrupper og bransjer holder til. Der er også mange som prøver å nå ut til folk her, og der er derfor viktig å publisere relevant innhold som engasjerer for å kunne få flest mulig “likes”. Her er det viktig å nå folk før eller etter arbeidsdagen, eller i lunsjen, men man kan også nå folk på lørdager, men da gjerne tidlig om morgenen. Søndager er fremdeles ansett som en fridag for bedrifter, så dersom man skal nå via B2B så er dette dagen man bør unngå.

TikTok og Pinterest

To andre visuelle plattformer er TikTok og Pinterest. Pinterest deler de samme egenskapene som Instagram, hvor man publiserer bilder. Her er det en brilliant mulighet til å skaffe seg tilhengere dersom man er ute etter å selge varer og tjenester. Det geniale med Pinterest er at dersom folk “pinner” ditt innlegg, så forsvinner den ikke. Den holder seg hos din potensielle klient, helt til klienten fjerner pinnen igjen. Det er derfor en perfekt mulighet til å få tak i gjentagende kunder over lengre tid. Her er det best å publisere innlegg om kvelden, ca mellom 20 og 23 på fredager og lørdager. Verste tidspunktene å publisere på er rett før kl 20, nemlig mellom 17 og 19. Det er fordi innleggene gjør at man navigerer vekk fra plattformen og det er derfor vanskelig å holde på de.

TikTok deler videoaspektet med Instagram. Her er det store muligheter, ettersom det rapporteres at nordmenn bruker flere timer på dette mediumet. Likevel er det viktig med korte engasjerende videoer, etter som det er en tidsbegresning på videoene. Mange bryter gjennom med stegvise og gjør-det-selv instruksjoner her. De fleste bruker Tiktok før de starter dagen, så her er det lurt å publisere videoer tidlig om morgenen.

Linkedin

Sist men ikke minst har man Linkedin. Det er mange bedrifter som bruker mye tid på denne plattformen. Her kan ansatte bruke tid mens man er på jobb, da mange sjefer anser dette som nettverksbygging. Det er derfor best å publisere innhold som omhandler bedriften din og din arbeidshverdag. Det er også best å publisere i arbeidstiden, altså mellom 9 og 17. Her er det lurt å unngå å publisere innhold i helgene, da de fleste vil bruke fritiden sin på andre ting enn bedriften.

Studentene hos Exuma hjelper deg

Som du sikkert har fått inntrykk av, så er det mange aspekter det skal tas hensyn til når man skal markedsføre seg digitalt, og det kan kreve mye av tiden din til alle døgnets tider. For noen så passer dette fint, mens andre ønsker gjerne å bruke tiden sin på andre fornuftige ting. Dette forstår vi godt; Tid som du må bruke på å sette deg inn i alle aspektene ved markedsføring, kan du heller bruke på andre strategier for å øke klientellet til din bedrift. Dersom du bruker mye tid på markedsføring, er det ikke sikkert du har tid til andre viktige oppgaver.

Hos Exuma har vi dyktige studenter som leverer gode resultater innen markedsføring. Vi kan bistå deg med markedsføring på en eller flere plattformer dersom det er ønskelig. Ta gjerne kontakt med oss for å en liten prat, så kan vi legge videre strategi for hvordan du kan nå ut til flere potensielle kunder.

Har du et prosjekt på gang?

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om ditt prosjekt. Vi ønsker gjerne å bli kjent med deg og høre om dine ideer. 
Kontakt oss

Skal vi ta en samtale for å finne ut om vi er en god match for deg?

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.