Exuma

Gode nettressurser til din nettside

Å lage nettsider er veldig gøy, fordi du får brukt den kreative siden ved deg selv. Likevel er det et hav av punkter som må på plass samtidig som nettsiden skal se fin ut. Det er heller ikke like lett å navigere seg gjennom de og finne de alltid. Jeg har derfor laget en liste over gode ressurser du kan sjekke ut når du skal designe og lage nettsiden din.

Farger

Farger og fargelære er det greit å ha litt kunnskap om, men det er ikke alltid like lett å huske disse, spesielt når det er et hav av forskjellige farger man kan velge til nettsiden sin.

Det finnes derimot to gode nettsider man kan bruke for å lage fargepaletter. Disse er Canva color wheel og Cooolors. Disse er gull verdt og kan gi inspirasjon. Disse er gode på hver sin måte.

Det fine med Canva color wheel er at du kan velge farger som komplimenterer hverandre eller som ligner hverandre i farger. Dersom du har behov for tre farger på nettsiden, kan denne også velge ut tre stykker som passer godt sammen. Du kan også velge å redigere fargene i gjennomsiktighet (opacity) og fargestyrke (luminence).  

Cooolors er gull verdt når man skal lage fargepaletter og når man ønsker å finne farger som er mørkere eller lysere enn den fargen du ønsker deg. Cooolors genererer en fargepalett for deg i starten, og så velger du selv hvilke farger du ønsker å beholde (låse) og hvilke farger du ønsker å bytte ut. Du kan også sjekke kjapt hvordan fargene fungerer på hvit og svart tekst (kontrast), som er viktig for å overholde UU.

Fonts

Noen ganger ønsker man å ha en type font på overskriftene (h1 – h3), og en annen type font på selve teksten/innholdet (paragraph). Men man ønsker gjerne at disse også skal passe sammen, enten om de er like eller om de står i kontrast til hverandre. For eksempel på denne siden har jeg brukt to fonter som står i kontrast med hverandre. Andre liker derimot at de ligner på hverandre, men fremdeles skiller seg ut.

Alt dette kan velges på Fontjoy. Her velger man en font man ønsker som hovedoverskrift (h1), en som underoverskrift (h2/h3) og en som en avsnittsfont (paragraph). Når man finner en man liker, så kan man velge å låse denne fast, for så å generere nye fonter til de andre. Denne tjenesten baserer seg også på Google fonts, slik at man kan få tak i disse gjennom nettsidebyggeren sin (CMS) eller ved å gå inn på Google fonts. Jeg anbefaler forøvrig å laste ned selve filen til den utvalgte Google fonten, og laste denne opp på nettsiden sin (da slipper man at Google sporer kundene dine). 

Dersom du ønsker å skille deg ut fra mengden, er det også mulig å kjøpe font fra andre nettsider, slik som MyFonts eller mer avansert slik som Typography.com. På disse sidene kjøper du lisens til å bruke disse.

Hastighet

 Når man lager en nettside ønsker man at nettsiden skal gjøre det bra. Det finnes en del gratis ressurser man kan bruke for å se hvordan man scorer. Feks har Google Chrome et eget verktøy i nettleseren som heter Lighthouse. For å få tilgang til denne trykker man på de tre prikkene helt øverst til høyre i hjørnet. Deretter trykker man på «flere verktøy» og deretter «utviklerverktøy». Gratulerer, du kan nå klassifisere deg selv som en utvikler! Når du har kommet så langt, vil det poppe opp et vindu til høyre (mest sannsynlig, noen ganger dukker de opp under). Her finner man en liste med ulike overskrifter, slik som «elements», «console», «recorder» og «performance insights». Deretter er det en liten pil til høre for «performance insights». Trykker du på denne, så vil «Lighthouse» dukke opp. Hvis du nå trykker på «analyze page load» så vil den analysere nettsiden din for flere kategorier. Du kan også velge om du ønsker å analysere nettsiden din for mobil eller PC (desktop).  Denne vil da gi deg en score på hastighet, SEO, brukervennlighet og andre anbefalninger. Den gir deg også forskjellige fargekoder, hvor grønn er bra, gul er forbedringspotensiale og rødt er noe du virkelig må ta tak i. Dersom dere trenger hjelp eller lurer på noe, så er det bare å sende en epost til monica@exuma.no så skal jeg svare på det som trengs.

Sjekke at nettsiden din er indeksert av Google

Når du lager en ny nettside så er det greit å sjekke at Google faktisk har indeksert nettsiden din og undersidene dine. Dette gjør du ved å gå inn på Søkekonsollen til Google. Hvis du bruker denne første gang, så må du bekrefte at du eier domenet. Dette gjøres på to forskjellige måter, og den letteste måten er å velge å skrive inn nettside-URLen din (velg høyre felt som heter «nettaddresseprefiks»).  Dette er veldig viktig for at Google faktisk skal vise deg fram i søkeresultatene. En annen genial ting med denne nettsiden er at du også kan se litt på hvilke søkeord folk som har besøkt nettsiden din finner deg med. Disse søkeordene er gode å bruke for å skrive mer organisk innhold om disse temaene, slik at du ranker enda høyere på Google etter hvert. 

Gjør søk på hvordan du ranker på Google

Det finnes flere SEO-nettsider som kan gi deg indikasjon på hvor bra du gjør det på Google. Disse er

Disse kan være dyre i seg selv, men sammen kan du få mye ut av disse. For eksempel så lar Semrush deg gjennomføre 10 søk dagen, og det gjør nok de andre tjenestene også. Derfor er det lurt å bruke alle disse på hvert sitt område for å gi deg best mulig innblikk i nettsiden din og nettsideautoriteten din. 

En annen nettside jeg har kommet over, men som jeg ikke har brukt er Respona. Denne nettsiden er god for å bygge backlinks. Backlinks er viktig for at Google skal anse deg som en autoritet og en viktig nettside. Denne hjelper deg å skaffe deg kontakter hvor du spør disse kontaktene om de ønsker å linke til din nettside på sin nettside. Akkurat som at dere kan linke denne geniale artikkelen på deres nettside eller på sosiale medier (hint hint).

Bilder

Sliter du med å finne bilder du kan bruke på nettsiden din? Er du redd for at du bryter copyright laws? Velg bilder fra enten UnsplashPickjumbo eller Stocksnap så er du helt sikker! 

Tilgjengelighet

Det er viktig at nettsiden din er tilgjengelig for alle som ønsker å bruke den. Dette gjelder også fargeblinde og svaksynte, og de som trenger skjermlesere. En god nettside-ressurs å bruke for å sjekke at alt er i tråd med dette, er ved å lese UUtilsynet.no sin artikkel som heter «sjekk nettstedet ditt selv». Du kan også bruke siteimprove.com sin automatiske sjekker. Du får da en score og forslag til hva du skal gjøre videre for å forbedre nettsiden din. Her må du kreve å motta en gratis rapport fra de, i bytte mot at du legger igjen epost-adressen din. Du kan også bruke disse ressursene for å sjekke forskjellige ting på nettsiden din:

Har du et prosjekt på gang?

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om ditt prosjekt. Vi ønsker gjerne å bli kjent med deg og høre om dine ideer. 
Kontakt oss

Skal vi ta en samtale for å finne ut om vi er en god match for deg?

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.