Valg av farger i en logo kan ha en stor innvirkning på hvordan det oppfattes av målgruppen. Fargene kan uttrykke følelser, assosiasjoner og budskap, og kan påvirke hvordan logoen oppfattes og huskes.
Det er derfor viktig å velge farger som passer til bransjen og merkevaren din, og som gir den ønskede assosiasjonen og følelsen du vil formidle. Det kan være lurt å undersøke hvilke farger som er vanlige og assosieres med bransjen din, og hvilke farger som passer til merkevaren og budskapet ditt. Man kan også følge generelle assosiasjoner til diverse farger:
Dersom man tar webutvikling som eksempel så kan følgende farger passe:
Til syvende og sist vil den beste fargen for en logo for avhenge av den spesifikke merkevaren og budskapet til bedriften, samt preferansene til målgruppen. Det kan være nyttig å vurdere assosiasjonene og konnotasjonene til ulike farger, samt hvordan de vil se ut på ulike medier og bakgrunner. Det kan også være lurt å tenke på hvordan fargene vil se ut på ulike medier, for eksempel på skjerm og trykt materiale. Det kan være nyttig å velge farger som skiller seg ut og gir god kontrast, slik at logoen blir lett å lese og huske.