1. Målgruppen: Identifiser hvem du som bedrift ønsker å nå med merkevaren sin, slik at du kan lage en logo som appellerer til dem. Lurer du på hvordan du lager en målgruppe? Sjekk ut denne artikkelen.
2. Konkurrenter: Se på hva konkurrentene dine gjør, slik at du kan skille deg ut og unngå å lage en logo som ligner for mye på konkurrentenes. Gjør et raskt Google søk og finn ut de nærmeste konkurrentene dine (feks høyest rangering på Google, eller geografisk område) og se på deres fargevalg og grafiske illustrasjoner. Du burde her stikke deg ut, men matche deres eller gjøre det enda bedre.
3. Merkevarens identitet: Spør deg selv hva du ønsker å formidle med merkevaren sin, slik at du kan lage en logo som passer til bedriftens merkevareidentitet
4. Designprinsipper: Bruk grunnleggende designprinsipper, som balanse, kontrast og hierarki, for å skape en god logo.
5. Verktøy: Velg riktig verktøy for å lage logoen, som grafisk designprogrammer som Adobe Photoshop, Illustrator eller InDesign. Dersom du ønsker et gratisk program så kan jeg anbefale Inkscape.
6. La noen lage det for deg? Du kan alltids få noen til å lage logo for deg, slik at du får det resultatet du ønsker deg. Da kan du heller velge mellom 3 forskjellige versjoner og gi tilbakemelding på hva du liker og ikke liker. Du kan også samtidig spare deg for tid som du kan bruke på andre gjøremål i bedriften. Dersom du ønsker tilbud på en logo hos oss, så lager vi logo for ca. 600 eks mva. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker at vi skal lage en logo for deg.