Starte bedrift? Her er en sjekkliste for deg

Når jeg startet en ny bedrift, så merket jeg at det var veldig overveldende. Det er et hav av informasjon der ute om hva du må huske og hva du må gjøre. Heldigvis var det en ting jeg hadde kontroll på, og det var nettsider og markedsføring. Det ble derfor heldigvis litt enklere for meg. Det er ikke sikkert du har denne fordelen, og derfor har jeg laget en sjekkliste for deg som jeg håper du får nytte av! 

1. Sjekk at ideen din trengs

Dette er for meg det verste og såreste punktet som finnes. Tenk hvis det er noen som ikke vil ha noe med ideen min å gjøre? Tenk om man feiler? Mest sannsynlig skjer jo ikke dette, og hvis det skjer, så er det jo fint at man har fått vite dette før man investerer penger i det. Men jeg skjønner deg veldig godt hvis du tenker og føler det samme som meg. Uansett, snakk med folk som kunne ha hatt behov for dine tjenester og hør om dette er noe de kunne ha vært interessert i og hva de har villet betale for det. Det er mange som sier ja for å være høflig, men alle bedrifter trenger inntekt. Hør derfor om hvor mye de også kunne ha tenkt seg å gi for tjenesten eller produktet, for da kommer sannheten frem.

2. Finn på et godt navn

Finn et navn som passer deg og dine tjenester. Det er lurt å bruke et navn som klinger godt, som  folk kjenner igjen og som ikke har altfor mange konkurrenter på google. For du vil ikke ende opp slik som meg, som konkurrerer mot Bahamas og Tripadvisor! Du må også finne et navn som allerede ikke er tatt og som man kan kjøpe domene til. Du kan gjøre et raskt søk på Navnesøk for å finne et navn som passer deg og din bedrift.

3. Kjøp domenenavnet

Jeg har kjøpt alle mine domener gjennom Domeneshop, men det finnes også andre steder hvor man kan kjøpe domener. Det er enkelte domeneforhandlere man bør unngå, og jeg anbefaler derfor at du velger domeneforhandlere som baserer seg i Norge. De fleste domeneforhandlere har også delt hosting, hvor man må dele serverplass med mange andre bedrifter. Dette er i og for seg ikke ille, men i spesielle tilfeller kan det være at de andre nettsidene på serverne krever mer ressurser enn din del, og da vil det gå ut over hastigheten på din nettside. Dersom man ønsker å ha dedikert hosting, altså at du har en egen server, så er dette noe du burde finne ut hvem som tilbyr før du setter gang med kjøp av domenenavn. Du kan også sjekke opp i VPS hosting og Cloud hosting (hvor sistnevnte ikke har nedetid i det hele tatt fordi en annen server tar over jobben hvis noe skulle krasje). Dersom man ønsker en raskere nettside etter hvert, kan man også kjøpe dette og bruke Domeneshop for å peke mot denne hostingen. Dersom du trenger hjelp med dette, kan vi fint hjelpe deg med å sette opp dette for deg. Det er bare å ta kontakt.

4. Epost-konto med domenenavnet

Mens du er inne på domeneforhandleren, sørg også for at du setter opp en egen epost-konto. Det ser proft ut. Bruk gjerne feks Outlook eller et eget epostprogram for å motta og sende mailer fra denne kontoen. Ønsker du at noen skal gjøre dette for deg? Ta kontakt.

5. AS eller ENK?

Aksjeselskap eller enkeltpersonsforetak? Det finnes også andre former, men disse er mest vanlig. Du må velge om du skal ha et AS eller ENK. Et enkeltpersonsforetak er gratis å stifte, mens ved AS må du sette inn 30 000. Ca 25 000 går til deg selv og selskapet ditt, mens 5 000 går til Brønnøysundregisteret for å stifte selskapet. Det er definitivt flere fordeler med å starte et AS, selv om jeg tenkte det var best å stifte et ENK selv først, men fordelene veier faktisk ut ulempene. Eneste ulempen jeg ser er regnskapsfører og at det blir «litt» mer styr, men det kan man jo heldigvis sette vekk. Fordelen med AS er at du kan betale ut lønn til deg selv (skjønt, ja, du må betale arbeidsgiveravgift) og slipper å betale skatt av overskuddet ditt hvert år, så fremt du ikke tar det ut som utbytte. Med ENK derimot, må du skatte av overskuddet ditt hvert år, og det er ikke gøy. Vanligvis setter du jo av resterende penger mot bedriften uansett, for å ikke være i 0 når du begynner å jobbe.i januar. Dersom du likevel velger ENK, så husk iallefall å ikke legg til overskuddet ditt fra forrige år, på det inneværende året. Skal du regne ut overskuddet ditt fra 2023, så husk at du skal trekke fra utgiftene dine i 2023 fra de faktiske inntektene i 2023 for å regne ut overskuddet. Det sier seg sikkert selv, men noen ganger kan man bli veldig usikker og redd for å gjøre noe feil at logikken ikke seirer.

6. Registrere deg  i Brønnøysundregisteret

Her er skjema for å stifte aksjeselskap eller enkeltpersonsforetak. Det tar litt tid før bedriften blir registrert og godkjent, ca 2 uker- 4 uker. Du kan følge med på hvilke datoer de jobber med å registrere her for å finne ut når saken din er ferdigbehandlet. Man kan også bruke Stiftemaskinen som er en enkel og sømløs måte å få registrert et AS.

7. Lag en logo

Alle bedrifter bør ha en logo. Dette er en logo man kan bruke på fakturaen sin, på saksdokumenter, på kontrakter og på nettsiden. Dersom du trenger en ny logo, kan vi lage dette for deg, les gjerne mer her. Husk at du også kan sette dette på bedriften og skrive av momsen!

8. Bli med på nettverksmøter og kurs

Det finnes mange kurs som ulike fylkeskommuner gir til de som ønsker å starte bedrifter i sitt fylke. Feks så har man StartupViken i Viken og Inkubatorer i Vestland fylke. Jeg anbefaler veldig godt StartupViken sine kurs, de er gode og nyttige, dersom man er bosatt i Viken fylkeskommune.

9. Lag en forretningsplan

Dette kan være så detaljert som du trenger det. Enkelte trenger investorer i firmaet sitt, og da er det viktig å ha en salgspitch og en forretningsplan. Men det er likevel greit for de som ikke skal ha investorer, å ha en skisse over hvor du ønsker at bedriften din skal være om 5 år. Du trenger ikke følge den til punkt å prikke, men det er greit å ha det skissert slik at du holder deg på riktig kurs. Det er lett å rote seg bort når man stifter et selskap, fordi det er så mye nytt. Her er det lurt å tenke hvem som er dine potensielle kunder, om du trenger ansatte, hvem som skal markedsføre din bedrift osv. Dersom du trenger å hyre noen inn til markedsføring, så gjerne book et møte med oss og høre hva vi kan gjøre for deg.

10. Lage et budsjett og regn på kostnader

Dette er faktisk det jeg synes er gøyest i det administrative med bedriften. Det er gøy å leke med tall og se hva man kan gjøre for å øke omsetningen sin. Dette er en fin måte å finne ut hvor mye du skal sette som pris for dine tjenester også. Hva trenger du faktisk i løpet av et år for å kunne overleve. Det er også en fin tilknytning til forretningsplanen, hvor man tenker hvor mye man ønsker å tjene i løpet av 5 år eller om 5 år. Sett deg noen ville mål som du ikke tror du kunne ha nådd og se om det faktisk skjer. De fleste blir motivert av slike målsettinger.

11. Lag en nettside

Målene dine i forretningsplan er også skissen for nettsiden din. Det kan også være at du baserer deg på nettbaserte tjenester og trenger da en nettside. Du kan enten velge å lage nettside selv, eller du kan sette det bort. Min anbefaling er at du gjør det du kan best, og så lar du andre ta seg av jobben med ting du selv må lære deg og sette deg inn i. Det å lage nettsider tar profesjonelle mellom 20 – 40 timer i gjennomsnitt, og det tar da mye lengre tid dersom man ønsker å gjøre det selv, men ikke vet hvordan man gjør det enda. Spesielt når man må begynne å sette seg inn i title tags, meta description, organiske søk, innholdsproduksjon, keyword Research, CTA, analytics, kontaktskjema, sales funnel, Google ads, Facebook ads, img tags, universell utforming, tilgjengelighet osv. Dersom du ønsker å sette bort denne jobben, så er vi veldig flinke til å se helheten i en nettside (å lage en nettside til deg med alt det som står over), samtidig som du vil få en nettside som du vil være stolt over. Book gjerne en samtale med oss, slik at vi kan gi deg et uforpliktende tilbud. Sjekk også ut innlegget jeg har skrevet om gode ressurser for deg som lager en nettside.

12. Velge analyseverktøy for nettsiden. 

Her er det mange som velger Google Analytics fordi det er gratis, men på samme tid får Google hard kritikk for å samle inn for mye informasjon om kundene dine, og man overholder derfor ikke GDPR retningslinjene. Det fungerer selvfølgelig å bruke en cookie-banner her, for da informerer man kundene sine om at man samler inn informasjon om de. På den andre siden så er det også nå kjent at Google Analytics avvikler Universal Analytics fra 2023. Det er derfor viktig å sette opp en GA4 område isåfall. Dersom du lurer på hvordan man gjør dette, les gjerne gjennom innlegget jeg skrev om Google Analytics og hvordan man gjør endringer fra UA til GA4. Et annet alternativ er å velge analyseverktøy som bryr seg om personvern. Her kan det være lurt å velge Fathom Analytics. Man kan fremdeles velge å tracke mye med Fathom, og man kan fremdeles tracke hvem som klikker inn de på de ulike sidene og hvem som trykker på telefonknappen osv, slik man kan gjøre med Google Analytics. Samtidig setter du standard for at det er greit å bry seg om kundene sine, og vise at du kun faktisk bruker analyse-verktøyet for å forbedre nettsiden (som er hele prinsippet med analyseverktøyet). Det beste av alt er at du også da slipper å bruke cookie-banner (så fremt du ikke setter cookies ved feks Google ads og Meta pixel osv). Her på Exuma.no så bruker vi Fathom Analytics, men må fremdeles ha cookie banner på grunn av popup av Mailchimp, selv om vi har vurdert å fjerne den. Dersom du trenger hjelp til å sette opp analyseverktøy, eller bytte analyseverktøy, ta gjerne kontakt med oss. Vi er en allsidig bedrift som liker å hjelpe til med det vi kan best, uansett hva det er du ønsker å bruke.

13. Markedsfør deg selv 

Opprett bedriftskontoer på Facebook, Instagram og Linkedin. Min anbefalning er å kun fokusere på en plattform om gangen. Finn ut hvor dine kunder er, og hold deg til denne plattformen. Når du har ekstra tid, så fokuserer du på de andre plattformene også. Her kan du også velge om du skal begynne å sette opp reklame for deg selv, gjennom annonser. Her kommer også google ads inn i bildet

14. Ha en god project management system

Det finnes mange der ute, og mange vet feks om Trello, Asana, Notion osv. Jeg har prøvd alle disse, men har nå gått over til Clickup. Jeg er kjempefornøyd med ClickUp og håper det er flere som er villige til å prøve ut dette verktøyet. Her kan man lage lister, legge gjøremål i kalender, linke opp til flere dokumenter som dine ansatte kan se på, tildele folk gjøremål og deadlines. I tillegg så kan man også skrive dokumentene sine inne her og mye annet. Dersom du ønsker å teste ut Clickup, sjekk ut denne lenken.  

15. Skaff deg en regnskapsfører? 

Dersom du starter et AS er det lurt å ha noen som går gjennom regnskapet ditt. Sett dette bort, så slipper du å klø deg ekstra hardt i hodet, og du sover bedre om natta. Bruk heller tiden på å tjene inn de pengene du bruker på regnskspsfører. Du må også ha et regnskapssystem. Jeg bruker Fiken.no og er veldig fornøyd med hvor enkelt dette er. Jeg har også snakket med mange av mine eksisterende kunder, som også bruker Fiken, og som er strålende fornøyde. Man kan også kjøpe ulike moduler for å sende inn regnskap, både for AS og for ENK når tiden er inne for dette. Jeg tror jeg betalte rundt 1000 kr for dette, og er definitivt verdt det!

16. Nyhetsbrev?

Mange tenker at de ikke trenger nyhetsbrev, men det er egentlig den beste måten å få kontakt med dine potensielle kunder på. Hvis du formulerer nyhetsbrevene på en god måte, så kan dette være en fin metode i sales funnelen din. Det er også den beste måten å bli kjent med kundene dine og få feedback, så det anbefaler jeg virkelig. Mange bruker Mailchimp, deriblant meg, men vær gjerne fristet til å prøve andre, litt mindre komplekse, selskaper, slik som Mailerlite. Gjerne gi meg feedback om hva du synes om Mailerlite, eller et annet nyhetsbrev-selskap, kanskje jeg også bytter over. 

Nyeste artikler som kan være interessante?

Lage nettside raskt

Lage nettside raskt Mange tror at det å lage nettsider tar lang tid, og at man trenger 6 - 8 uker...

les mer