Vi starter med å finne ut hva som er intensjonen bak produktet, hva produktet skal gjøre, hvor mange sider produktet inneholder og hvilke funksjoner som skal være med. Eksempler på funksjoner kan være bankid, vipps, stripe, autentisering, log inn, lagring av data, profil, bilder, slider osv.
For å få skaffe god progresjon i appen og et gjennomtenkt design, er det lurt å lage mockups av sidene. Dette betyr at man lager en prototype av mobilappen gjennom bilder. Vi velger å bruke Figma, et genialt verktøy som er like god som Adobe (men subjektivt, mye bedre)
Her vil farger på bakgrunn, tekst og knapper være viktige å velge. Tekststørrelse, teksttype, tekstbokser og knapper vil også bli viktige. Vi velger Figma framfor Adobe fordi det også gjør det mulig å lage en mobil-prototype og få folk til å klikke seg rundt her. Denne kan sendes til diverse folk du kjenner, slik at de kan gi tilbakemeldinger før appen lages.
Front-end er det brukerne ser. Denne lages kontinuerlig etter at Figma-designene er ferdig og godkjente, da frontend lages av design i Figma.
Her er det mulig å lage flere testversjoner på private mobiler etter hvert, slik at det er mulig å vise appen til flere.
For å gjøre appen sikker er det viktig å ha noe i bakgrunnen som sender data, slik at disse ikke kan manipuleres og endres.
Vi velger her en løsning basert på kompleksiteten i appen.
En app inneholder stort sett data som skal lagres. Disse lagres i database, slik at det er mulig å hente fram dataene.
Eksempler på data som kan lagres i en database er for eksempel informasjon om brukerprofiler og produkter.
Underveis er det viktig å teste på flere mobilversjoner. Vi lager appen responsiv for flere mobilversjoner, men likevel er det viktig å teste det både på Android og iOS.
Med Flutter er det mulig å teste ut flere versjoner av appen mens koden skrives, slik at det er mulig å kontinuerlig gjøre justeringer.
Med testing er det også viktig å ha testbrukere. Her er det mulig å etter hvert distribuere appen til flere testbrukere. Disse kan teste funksjoner med appen som man som utvikler av appen og eier av appen ikke nødvendigvis klarer å se. Dette gir unik feedback som gjør at vi kan gjøre justeringer i appen før den blir lansert til befolkningen.
Med Apple-app kan man distribuere appen til opptil 1000 brukere, mens med Android kan man sende app-filen til så mange man ønsker.
Etter at appen er ferdig, er det mulig å lansere appen til befolkningen gjennom Google Play og App Store. Vi hjelper til med lanseringen, slik at den går smertefritt.
Her er det viktig å sette opp brukere i god tid, da godkjenning fra Google og Apple tar litt tid. Det tar også noe tid fra du sender inn appen til den blir godkjent. Det koster 99 dollar i året å lansere apper gjennom App Store, mens det koster en engangskostnad på 25 dollar for Google Play.