Bruker du Google Analytics? Nå er det på tide å gjøre endringer på nettsiden din!

Bruker du Google Analytics? Nå er det på tide å gjøre endringer på nettsiden din!

Innen 2023 så må alle som bruker Google Analytics legge inn en ny form for tracking på nettsiden, da det ikke er lov til å bruke den eldre, og da den er på vei til å fases ut.
Dette er spesielt viktig i Norge, som har personvernforordningen, som følger de strenge, men viktige reglene innen GDPR som alle bedrifter forplikter å overholde.

Hvordan vet jeg om jeg skal endre dette?

Gå inn på nettsiden din og finn området hvor kode fra Google Analytics legges inn. Ofte er det en egen SEO-område eller så må du finne header-området til nettsiden. Dette varierer fra nettsideløsning til nettsideløsning. Hvis du ønsker å se hvordan det gjøres med WordPress, så gå til bunnen av denne siden for å se en video av dette. Hvordan man finner header-området gås gjennom på slutten av videoen. 

Finn koden som tracker nettsiden din fra Google. Sjekk om denne begynner med G- eller UA-.

Feks, denne har Google Analytics 4, da den starter med G- (markert med rødt):

<!– Google tag (gtag.js) –> <script async src=»https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=G-dgdsgdgdsgdsgds«></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag(‘js’, new Date()); gtag(‘config’, ‘G-sdggdsgdsgdgsd‘); </script>

Dersom du har G- så er alt tipp topp i form av at du fremdeles har et analyseverktøy som samler inn data, men dersom du har UA- så må du gjøre endringer.

Jeg har UA, hva gjør jeg da?

Det første du gjør er å vurdere om du skal fortsette med Google Analytics eller om du skal gå over til noe som ikke bryter personvernet like mye som Google gjør. Her er feks Fathom et godt alternativ, da de anonymiserer alle data og passer derfor på personvernet til kundene dine.

Dersom du ønsker å fortsette med Google Analytics, må du gå innpå analytics.google.com og legge inn et nytt område. Hvordan du gjør det, beskrives her:

Gå inn på Administrer, som er et tannhjul helt nederst. Deretter trykker du opprett et område. Gi området ditt et navn, og legg inn norsk tidssone og norsk valuta (det er ikke sikkert valuta betyr noe for deg, men da er du helt ordnet tilfelle det endrer seg). Deretter trykker du på avansert, og passer på at Universal Analytics IKKE er skrudd på. Ved å ikke ha denne skrudd på, lager du automatisk en GA4 område, som Google anbefaler.

Etter å ha gjort dette, vil du motta en kode-snutt og en unik id som du skal bruke på nettstedet ditt. Denne legges inn i nettstedsbyggeren du bruker, enten gjennom en plugin eller direkte i head-feltet på nettsiden. Hvis du ønsker en gjennomgang av hvordan dette gjøres i WordPress/Divi, så se videoen på slutten av denne siden. Exuma kan også enkelt gjøre dette for deg i hvilken som helst nettbygger, dersom du heller ønsker det. Ta da kontakt med oss på epost eller book en samtale. Vi kan også hjelpe deg å sette opp diverse målinger, dersom du ønsker noe mer enn de generelle dataene som brukes, slik som antall klikk på telefonnummer, epost, skjema osv.

 

Vil jeg miste ulike funksjoner med Google Analytics 4, og hva er de?

Hvis du allerede har hatt et UA område, og er redd for å miste dataene, så frykt ikke. Du mister ikke informasjonen som allerede eksisterer på en stund, men den kan ikke overføres til Google Analytics 4. Ved å fysisk bytte over til GA4, er det selvfølgelig enkelte funksjoner du vil miste eller som har blitt endret. Alt i alt er det ikke like mye detaljer i GA4 som i Universal Analytics. Sammenligner man feks brukeranskaffelse vil man se at Google gir detaljert informasjon om ulike kanaler man får brukere fra. I tillegg får man andre grafiske framstillinger; i GA4 kan man kun velge mellom søyle, stole og punktdiagram, mens i Universal Analytics har man også sektordiagram, som er min personlige favoritt.

 

For meg virker det som det er mye mer å konfigurere når det gjelder Google Analytics 4, for å kunne få fram data man kanskje er interessert i, og at man får mye mer servert på sølvfat i Universal Analytics, selv om man sier at Universal Analytics er den mest tekniske. Alt dette må nemlig konfigureres på nytt. I tillegg er det ikke mulig å tracke folk like mye med Google Analytics 4, ved å sette inn konverteringskoder osv, slik man kan gjøre i Universal Analytics.

Det som er positivt derimot er at det finnes en innsiktsgenerator, som gir deg statistikk basert på typiske spørsmål, men man kan ikke justere datoene, dessverre, dersom man ønsker å utforske videre. Denne gjør det enklere for folk som ikke ønsker å analysere dataene, men som kun ønsker å forholde seg til konkrete tall.

 

Er det dumt at Universal Analytics forsvinner for min bedrift?

Basert på en kort oversikt over forskjellene, vil jeg konkludere med at Universal Analytics gir mye interessant informasjon og at det er trist at denne forsvinner. Det er bra at vi ikke forsyner oss av folks privatliv like mye som vi har gjort, så det er fint at Google Analytics 4 ikke gjør dette. Likevel er det er tydelig at man mister mye informasjon med Google Analytics 4, og mye av de grafiske framstillingene. Det er noe jeg kommer til å savne mest. Samtidig er det godt å vite at vi overholder GDPR lovene, ved å bytte over til Google Analytics 4. Det hindrer deg i å måtte betale bøter til EU for brudd på GDPR loven. Dette er forutsatt at du bruker en cookie-banner ved bruk av Google Analytics 4, slik som du også må med Universal Analytics. Ønsker du å være sikker på at du er 100 prosent innenfor lovverket, så anbefaler jeg å gå over til Fathom, da de anonymiserer dataene fra folk og fokuserer på personvern. Dersom du trykker på denne lenken, vil du få 10 dollar av første måned du kjøper. Du slipper da også cookie-banner på nettsiden. Her kan du lese en artikkel om hvordan du bruker Fathom.

Etter hvert må man uansett bytte, da flere land har begynt å nekte Google fra å samle inn data om deres borgere og lagre det i USA, og krever at bedrifter fjerner Google Analytics fra deres plattform. Dette har blant annet Sveits, Frankrike og Italia begynt å kreve. Det kan godt skje i Norge også. Det er derfor kanskje greit å være litt forut og begynne å implementere en annen plattform, når man uansett må gjøre endringer. I tillegg bruker Google Analytics 4 mange av de samme metodene for å innhente opplysninger om brukerne som besøker en nettside, bortsett fra at man ikke kan tracke brukerne like mye.

Trenger du hjelp?

Dersom du føler dette er altfor avansert, eller du ønsker å bruke tiden din på andre deler av bedriften enn å bytte analyseverktøy, så kan vi gjerne fikse det for deg. Da er det bare å ta kontakt, sende en epost eller booke en samtale, så tar vi det derfra. Vi bytter over til hva du måtte ønske, om det er Google Analytics 4, Fathom eller en annen analyseverktøy-program. Vi hjelper deg også med å sette opp konverteringsmålinger på nytt, ut ifra det du ønsker og har behov for å måle. 

Nyeste artikler som kan være interessante?

LA OSS SETTE IGANG

Klar for å ta bedriften din til et nytt nivå? La oss gjøre det sammen!

Andre nyttige innlegg

Sette opp bedriftsepost

Det finnes mange forskjellige gratisversjoner for epost, slik som gmail.com og hotmail.no, men noen ganger ønsker man...

Ubersuggest alternativer

Ubersuggest alternativer

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om at Ubersuggest er genialt, og jeg har selv mitt eget abonnement for...

Hva er Google bedriftsprofil?

Hva er Google bedriftsprofil?

Google bedriftsprofil er en måte for din bedrift å bli mer synlig for folk i nærheten av din bedrift. Den er gratis å...

Lage nettside raskt

Lage nettside raskt

Mange tror at det å lage nettsider tar lang tid, og at man trenger 6 - 8 uker for å lage en nettside. Det trenger...